Home » Onderzoeken » Lopend » Studieloopbanen van kwetsbare jongeren: naar een impactmodel voor interventies die kwetsbare jongeren versterken in het studiekeuzeproces

Studieloopbanen van kwetsbare jongeren: naar een impactmodel voor interventies die kwetsbare jongeren versterken in het studiekeuzeproces

  • Promotoren: Wendelien Vantieghem
  • Onderzoek(st)ers: Sofie Beunen
  • Faculteiten: Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
  • Periode: 2025-2030
  • Thema’s: Discriminatie, racisme en vooroordelen, Kinderen, jongeren en gezinnen, Middenveld, Sociaal werk en solidariteit, Onderwijs en opleiding
Studiekeuzes vormen cruciale overgangsmomenten die het verdere onderwijstraject, studiesucces en professionele loopbaan beïnvloeden. Het ontbreekt echter aan effectieve, evidence-based oplossingen om de sociale ongelijkheid in de transitie van basis naar secundair aan te pakken.

TAJO vzw wil kwetsbare jongeren (10-14 jaar) empoweren in dit proces. Via een weekendschool met ervaringsgerichte workshops cultiveren ze kennis, talenten en kritische vaardigheden.

Dit onderzoek wil de impact nagaan van een weekendschool-interventie op (1) de studieloopbanen van kwetsbare jongeren. Daarnaast brengen we in kaart (2) of en hoe de interventie impact heeft op het studiekeuzeproces: door te onderzoeken of (2a) weekendschool-jongeren een meer weloverwogen studiekeuzeproces doorlopen. En/of (2b) er een indirecte impact van de interventie is op het studiekeuzeproces via zelfbeeld, futiliteit en sociaal kapitaal. Dergelijk impactonderzoek vergt longitudinaal, quasi-experimenteel mixed-method onderzoek.